Transparantie over laadtarieven is van cruciaal belang

In de wereld van elektrisch rijden is transparantie over laadtarieven van cruciaal belang. Een recente ontwikkeling die de aandacht trekt is de introductie van ‘blokkeerkosten’ door Shell voor laadpalen in het Road netwerk. Deze kosten worden geactiveerd na een laadsessie van 240 minuten en bedragen €0,05 per minuut met een maximum van €12 per sessie. Dit model wordt bekritiseerd omdat het de laadkosten voor EV-rijders verhoogt en niet overeenkomt met de werkelijke kosten in het Road netwerk.

In tegenstelling tot Shell’s vaste tariefmodel, stelt Road netwerk laadpaaleigenaren in staat om hun eigen tarieven in te stellen, waaronder tarief per kWh, per minuut en een blokkeertarief, wat wordt gezien als een transparantere en eerlijkere aanpak. Gebruikers van de E-Flux by Road laadpas betalen geen roaming- of transactiekosten bij Road laadpalen, in tegenstelling tot andere aanbieders die roamingkosten en in het geval van Shell, extra ‘blokkeerkosten’ rekenen.

Lees ook dit artikel over de verborgen kosten van de laadpas

Transparantie van laadtarieven in Nederland

Ondanks verbeteringen in de transparantie van laadtarieven in Nederland, is er nog steeds ruimte voor verbetering, vooral tijdens het laadproces zelf en bij het laden zonder abonnement. Een recente benchmark toont aan dat bij 81% van de laadsessies de prijs vooraf bekend was en dat deze tarieven meestal overeenkwamen met de gefactureerde tarieven. De transparantie tijdens en direct na het laden kan echter nog verbeterd worden, vooral omdat het niet altijd mogelijk is om tijdens het laden te zien hoeveel er geladen is en wat de kosten daarvan zijn. Ad-hoc laden zonder abonnement scoort over de hele linie nog steeds onvoldoende, met name door het vaak ontbreken van prijsaanduiding op de laadpaal zelf.

Variatie in tarieven tussen verschillende laadpas aanbieders

Een ander probleem is de variatie in tarieven tussen verschillende laadpas aanbieders, laadpalen, steden en provincies. Sommige laadpaal-tarieven veranderen gedurende de dag en zijn afhankelijk van het aantal bezette laadpalen in de buurt. De tariefstructuur begint bij de laadpaal-operator, die tarieven instelt zoals een kilowattuur tarief, een starttarief en een tijdtarief. Laadpas aanbieders kunnen daarnaast verschillende tariefmodellen hanteren, zoals een vast laadtarief per kilowattuur of een abonnement. Deze complexiteit leidt tot onduidelijkheid voor de gebruikers, wat negatieve gevolgen kan hebben voor de acceptatie van elektrisch rijden.

Laadpalen voor EV-rijders in een Vereniging van Eigenaren

Laadsnel biedt een aantrekkelijke oplossing voor EV-rijders in een Vereniging van Eigenaren (VvE) door het aanbieden van speciale VvE laadpalen met vaste prijzen per kWh. Deze prijzen zijn over het algemeen gelijk aan de tarieven van laadpalen op straat of goedkoper, maar onderscheiden zich door hun transparantie en stabiliteit. Dit biedt VvE-leden een duidelijk en eerlijk tariefsysteem zonder de variabiliteit die vaak geassocieerd wordt met andere laadpalen. Door deze aanpak wordt het voor EV-rijders in een VvE gemakkelijker en voorspelbaarder om hun voertuigen op te laden, terwijl de kosten eerlijk en transparant blijven.

Het belang van transparante en eerlijke laadprijzen kan niet genoeg benadrukt worden. Het is van cruciaal belang dat EV-rijders op een duidelijke en eenvoudige manier kunnen zien wat de kosten zijn van een laadsessie. Laadsnel.nl speelt hierop in door een transparant en eerlijk tariefsysteem aan te bieden, waarmee het zich onderscheidt in een markt die nog steeds kampt met prijsonduidelijkheid. Dus voor iedereen die op zoek is naar duidelijkheid en eerlijkheid bij het opladen van hun EV: Kies voor transparantie, kies voor zekerheid, kies voor Laadsnel.nl.

Afbeelding brochure laadsnel

Download de brochure over de all-in laadoplossing voor VvE's

Afbeelding brochure laadsnel

Download de brochure over de all-in laadoplossing voor VvE's

 

Advies nodig?

Maak via onderstaand formulier een afspraak met onze adviseur laadoplossingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stel ons je vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact