Nee!
Alle kosten worden doorberekend (in de kWh-prijs) aan de gebruiker van de laadpaal middels de laadpas van de gebruiker. Dit is vergelijkbaar met het gebruik van een publieke laadpaal.
Gemiddeld is dit €0,40 per kWh.
De VvE krijgt automatisch de kosten voor de gebruikte kWh terugbetaald.
De gebruiker van de laadpaal betaalt uiteindelijk een tarief per kWh wat bestaat uit het energietarief wat de VVE betaalt, een financiering component (voor de laadpalen en de infrastructuur), onderhoud en service, beheer en gratis uitbreidingsmogelijkheden van laadpunten in de toekomst.
In het contract met Laadsnel wordt het tarief vastgelegd.
Het starttarief en de componenten van Laadsnel worden jaarlijks per 1 januari aangepast met het door het CBS gepubliceerde CPI inflatiepercentage.Het kWh tarief verandert met de energietarieven van de VvE.
Dit is gebaseerd op de tarieven zoals deze vastliggen in het contract met de VvE.
Dit bedrag blijft hetzelfde gedurende het contract. Jaarlijks zullen wij dit corrigeren met het eerder genoemde inflatiepercentage van het CBS, waarbij de bedragen naar tientallen zullen worden afgerond.
Een voorbeeld: €250,- met een inflatiecorrectie van 5%, resulteert in €262,50. Dus wordt de nieuwe waarborgsom € 260,-.
Onze intentie is om te streven naar een langdurige samenwerking, waarbij de VVE tevreden is over de laadoplossingen en de bijbehorende services. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, dan gaan we graag met elkaar in gesprek om dit te verbeteren.
Mocht de samenwerking tussentijds beëindigd worden, dan zou dit resulteren in een doorbelasting van de kosten voor het weghalen van de infrastructuur en laadpunten, plus een vergoeding voor de gemiste toekomstige kasstromen (net zoals bij een lease contract van een auto).
De all-in laadoplossing geeft iedere bewoner / parkeerplaats een laadpaal. De laadoplossing van laadsnel haalt het maximale uit de bestaande aansluiting. Dit maakt dat er tot wel 10x meer laadpalen geplaatst kunnen worden dan andere installaties.
Ja! Iedere bewoner / parkeerplaats kan een eigen laadpaal krijgen. Na aanleg van de infrastructuur worden laadpalen binnen 2 weken geplaatst als daar behoefte aan is. Ligt de installatie van Laadsnel.nl eenmaal in de parkeervoorziening, dan kan snel en gemakkelijk een nieuwe laadpaal worden geplaatst.
De laadoplossing voor VvE’s is voorzien van slimme laadpalen en een brandveilige centrale schakelmodule, die we koppelen aan de brandmeldinstallatie. Wordt de centrale stroomvoorziening uitgeschakeld vanwege een brandmelding, dan worden de laadpalen direct uitgeschakeld.
Kortom, de installatie voldoet aan alle eisen met betrekking tot (brand)veiligheid.
Nee! Er is geen enkele verplichting rond het gebruik van de laadpaal.
Natuurlijk moet u wel in het bezit zijn van een elektrische auto en de laadpaal willen gebruiken.
Ja dat is mogelijk maar met ons all-in concept proberen we de VvE juist te ontlasten met het financieringsvraagstuk en de bijbehorende administratie.
Mocht u toch willen kopen, neem dan gerust contact op met één van onze collega’s.
Als de energieprijzen stijgen moeten we hierin meegaan. In de regel zijn de laadpalen die wij plaatsen niet duurder dan de openbare laadpalen op straat.
Laadsnel.nl heeft installateurs en monteurs door heel het land. Maar veel storingen kunnen we op afstand oplossen, zonder dat daar iemand voor op locatie hoeft te komen.
Bovendien lossen we 98% van de storingen binnen 1 dag op!
Aan het verhelpen van een storing zijn geen kosten verbonden, dit zit bij het onderhoud inbegrepen.
Op dit moment is er geen verzwaring nodig. Wanneer er in de toekomst meer elektrisch zal worden gereden is dit wellicht wel nodig. Dit gaat om het verzwaren van de elektrische aansluiting van de VvE. Er kan met meer auto’s tegelijk worden geladen.
Met het aantal elektrische auto’s binnen de meeste VvE’s is het op dit moment niet nodig om te verzwaren, het moment van verzwaren is aan de gebruikers. Als ze vinden dat het laden te langzaam gaat kan de keuze worden gemaakt om het abonnement bij de netbeheerder uit te breiden.
Laadsnel.nl verzorgt de verzekering van de laadinfrastructuur en de laadpunten. We adviseren wel om de verzekeraar een bericht te doen dat de laadoplossing geplaatst gaat worden. In onze ervaring levert dit geen extra kosten op.
Uw auto bepaalt het daadwerkelijke laadvermogen. De auto vraagt van het laadpunt om een bepaald vermogen. Meer kan niet, minder kan wel. Het opladen van een Golf ID 3 bijvoorbeeld, bij een laadsnelheid van 11 kW duurt ongeveer 6 uur. Dit is wanneer de batterij helemaal leeg zou zijn, maar dat is in de praktijk vaak niet het geval.
Stel een benzinerijder rijdt 12.000 kilometer per jaar en betaalt gemiddeld €1,75 incl btw per liter. De auto verbruikt 6,67 liter per 100km (1 op 15). Jaarlijks worden er in dit geval 800 liter benzine verbruikt en de benzinekosten zijn dan €1.392,-. Daarnaast moet er nog wegenbelasting worden betaald (EUR 50,- per maand). Een conventionele auto heeft ook nog meer onderhoud nodig dan een elektrische, maar dat laten we in dit voorbeeld buiten beschouwing.
Een elektrische auto met een gemiddeld energieverbruik van 16 kWh per 100 km die kan opladen voor €0,50 incl btw verbruikt bij 12.000 km 1920 kWh elektriciteit. De elektrakosten zijn dan ongeveer € 1.000,-. Dit is ongeveer 50% minder in vergelijking met het rijden op benzine.
Een uitgebreide website met gegevens over de bruikbare accucapaciteit en laadsnelheid van de verschillende EV’s is https://ev-database.org
Wij passen ‘dynamic load balancing’ toe. Hierdoor kunnen we de beschikbare stroomcapaciteit maximaal benutten en op een efficiënte manier verdelen over de verschillende slimme laadpunten. Deze dienst garandeert dat alle auto’s op je locatie optimaal kunnen laden, altijd binnen het beschikbare vermogen van je laadstations en op deze manier kunnen we verzwaring van de netaansluiting zo lang mogelijk uitstellen.
Als gevolg van de standaard volgorde van acties om uw auto op te laden, zijn de risico’s zeer beperkt. De elektriciteit plug wordt alleen geactiveerd wanneer beide uiteinden zijn aangesloten aan de auto en het oplaadpunt. Het oplaadpunt is vergrendeld met uw betaalkaart. Zodra iemand tijdens het opladen de stekker uit de auto trekt (wat lastig is aangezien de kabel is vergrendeld), wordt het opladen gestopt. Op deze manier kan niemand gebruik maken van uw laadbeurt en kosten.
Een elektrische auto kan in een parkeergarage niet worden opgeladen op een normaal stopcontact, tenzij een wandcontactdoos al aanwezig is. Dit duurt echter substantieel langer dan het laden via een laadpaal.
De Notificatieplicht is een wetswijziging (die per 1 juli 2023 in zou gaan). Het doel van deze wetswijziging is om het makkelijker te maken om een laadpaal te plaatsen in een gemeenschappelijke parkeergarage, doordat een bewoner alleen nog maar de VVE hoeft te informeren dat hij een laadpaal gaat plaatsen (op eigen kosten), waarbij hij daarvoor de expliciete toestemming van de VvE nodig had. Een VvE kan straks de aanleg van een laadpaal niet meer tegenhouden.
Zorg daarom als VvE dat je kiest voor een toekomstbestendige oplossing en niet dat iedere gebruiker/bewoner zelf een oplossing maakt of regelt.
Het stroomcontract van de VvE wordt gebruikt om de stroom te leveren. De slimme laadpunten zorgen voor een automatische facturatie: de elektrisch rijder betaalt een laadprijs aan de laadpuntleverancier. De laadpuntleverancier levert een overzicht van het totaal aantal kWh dat geladen is. Daarnaast is een prijs per kWh afgesproken dat de laadpuntleverancier aan de VvE betaalt (bijv. gelijk aan de stroomprijs). De laadpuntleverancier betaalt periodiek de VvE het verschuldigde bedrag uit.
De eigenaar van het gebouw is verantwoordelijk voor brandveiligheid van de parkeergarage. Die moet zorgen dat alles volgens de regels gebeurt, ook wat betreft laadpunten. Voor parkeergarages onder een gebouw met appartementen is de Vereniging van Eigenaren (VvE) verantwoordelijk. Ze moeten de verzekeringen en brandbeveiliging regelen.
Elektrische auto’s brengen geen hoger veiligheidsrisico met zich mee dan conventionele brandstofauto’s. Dat blijkt uit diverse onderzoeken.
Onderstaande tabel geeft inzicht in geadviseerde maatregelen die gelden voor alle auto’s en aanvullende maatregelen die gelden voor elektrische auto’s. De geadviseerde maatregelen voor alle auto’s zijn de maatregelen die nu bij nieuwbouw al geëist worden.
Alle laadpassen, Tag’s of ‘druppels’ die werken op de gangbare publieke laadpalen werken ook op Laadsnel.nl laadpunten.
Het korte antwoord: Ja, absoluut!
Bij Laadsnel.nl begrijpen we dat autonomie en controle belangrijk zijn, vooral als het gaat om je eigen parkeerplek of garage binnen een VvE. Daarom bieden we je twee opties: koop of exploitatie.
Koop: Wil de VvE volledige controle over de laadpalen? Dan kun je kiezen om de laadpalen en de infrastructuur aan te schaffen. Eén keer een investering en de laadpalen zijn 100% van jou (of de VvE).
Exploitatie: Geen zin in gedoe of grote investeringen? Dan nemen wij de volledige exploitatie op ons. Je hebt dan geen omkijken naar onderhoud, en de VvE kan nog steeds profiteren van de gebruikte kWh.
De Keuze is aan de VvE
Deze keuze maak je gezamenlijk als VvE. Of je nu kiest voor koop of exploitatie, met Laadsnel.nl behoud je de controle en flexibiliteit die je wenst.
Dus ja, je blijft baas in eigen garage!