De techniek achter laadpalen van Laadsnel

Naast een uniek exploitatiemodel, waarbij de gebruiker betaalt, bieden we met ons concept een toekomstgerichte oplossing.

Marcel van Laadsnel legt uit: “Bij de aanleg van laadpunten in een parkeergarage of parkeervoorziening leggen we als basis een vlakbandkabel, ook wel ringleiding genoemd, toe. Deze ‘proven technology’ komt uit de wereld van windmodels en bagagebanden op luchthavens. Het grote voordeel: je kunt op elke gewenste plek ‘inpluggen’. Je bent dus heel vrij in het bepalen van het moment en de locatie waar je een laadpunt monteert. Dit zorgt ervoor dat wij een hele flexibele oplossing bieden, die bovendien in de toekomst zeer gemakkelijk uit te breiden is.”



Starten vanaf een klein aantal laadpunten

Wil een VvE bijvoorbeeld starten met 5 laadpunten, omdat er gewoonweg niet meer elektrische rijders zijn, maar is er mogelijk in de toekomst vraag naar meer, dan is dat snel geregeld. Na de aanleg van de installatie van Laadsnel, regelen we binnen 2 weken na aanvraag een nieuw laadpunt.

“Met deze vlakbandkabel bereiden we ons vast voor op de toekomst. Een toekomst waarin er steeds meer EV-rijders komen in Nederland. Ja, de techniek is in eerste instantie duurder dan een ster-oplossing, als je maar een paar laadpunten wilt installeren. Maar wij kiezen voor de lange termijn. Een toekomst waarin een VvE over 15 jaar nog steeds vooruit kan met de aangelegde techniek!”

Veiligheid in parkeergarages en gebouwen

Vooral in parkeergarages, boven een centraal gebouw, is veiligheid enorm belangrijk. Marcel: “De wetgeving schrijft voor dat bij een calamiteit alle elektronische systemen uitgeschakeld moeten kunnen worden. Dus ook de laadpunten. Wij richten de techniek zo in, dat alle laadpunten in één keer uit te zetten zijn. Dit kan doordat we het koppelen aan de brandmeldinstallatie. Zodra er een brandmelding wordt gedaan of gedetecteerd, worden ook de laadpunten uitgeschakeld. En omdat een brandmeldinstallatie maandelijks wordt gecontroleerd, weten we ook zeker dat het werkt.”

Zo creëren we met Laadsnel een veilige situatie op iedere locatie waar we laadpunten aanleggen.

240 meter kabel aanleggen

In Katwijk ligt een grote parkeergarage, onder 5 flatgebouwen. De te overbruggen afstand in de parkeergarage, voor het aanleggen van laadpunten, was 240 meter. Marcel: “Dat is zelfs voor een vlakbandkabel te veel van het goede, door de lange afstand heb je te veel verliezen. En daar mocht ik een oplossing voor bedenken. Uiteindelijk hebben we 5 kleine systemen aangelegd die uit de meterkast van iedere flat worden gevoed, waardoor de afstanden veel korter waren.”

Met dit soort technische uitdagingen houdt Marcel zich dagelijks bezig bij Laadsnel. Ieder project heeft weer zijn eigen uitdaging, zoals obstakels in een parkeergarage of brandwerende doorvoeringen.

Over Marcel Hogenes

Marcel is de ‘installatieprofessor’ binnen Laadsnel. Met een jarenlange achtergrond in de installatietechniek is hij de innovator én vraagbaak als het gaat om techniek.

“Ik ben de spil tussen het vraagstuk van de klant, de leverancier en de uitvoering. Aan de ene kant moet ik ervoor zorgen dat het vraagstuk wordt gerealiseerd, aan de andere kant wil ik dat doen op zo’n manier dat de monteurs er ook goed mee kunnen werken.”

Binnen Laadsnel bedacht hij onder andere de toepassing van de vlakbandkabel (ringleiding), waarmee je gemakkelijk nieuwe laadpunten kunt aansluiten en op de juiste manier ‘load balancing’ kunt toepassen. Een toekomstgerichte oplossing voor een samenleving die steeds meer elektrisch gaat rijden.

 

Stel ons je vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

© 2024 Laadsnel.nl | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafisch ontwerp Thumbs Up | Technische realisatie Sieronline B.V.