VvE’s kunnen ondanks netcongestie gewoon laden

Veel Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) maken zich zorgen over de capaciteit van hun elektrische netaansluiting bij het installeren van laadpalen. Ze vrezen dat er niet genoeg vermogen beschikbaar is om alle bewoners tegelijkertijd hun elektrische auto op te laden, zeker bij beperkte aansluitingen zoals 3×50 ampère en grotere parkeerplaatsen. Deze bezorgdheid is begrijpelijk, maar dankzij moderne technieken zoals load balancing kunnen veel meer auto’s worden opgeladen dan op het eerste gezicht lijkt.

Het probleem van beperkt vermogen

In de praktijk wordt vaak gedacht dat elke laadpaal een vermogen van 11 kW vereist. Dit klopt in theorie: als je voor elke laadpaal 11 kW reserveert, is de capaciteit van een 3×50 ampère aansluiting snel bereikt. Zo’n aansluiting levert maximaal 34,5 kW wat betekent dat er in de theorie in dit scenario maximaal drie laadpalen tegelijk kunnen werken. Dit is natuurlijk niet ideaal voor een VvE met meerdere bewoners die gebruik willen maken van elektrische voertuigen.

De oplossing: load balancing

Gelukkig hoeft niet iedere auto tegelijkertijd op vol vermogen te laden. Load balancing zorgt ervoor dat de beschikbare capaciteit wordt verdeeld over alle aangesloten voertuigen. Dit betekent dat het laadvermogen per auto wordt aangepast op basis van de beschikbare capaciteit en de vraag van de andere auto’s die aan het laden zijn. Wanneer minder auto’s opladen, krijgen de andere auto’s meer vermogen, en wanneer het drukker is, wordt het vermogen gelijkmatig verdeeld. Hierdoor kan de bestaande aansluiting veel efficiënter gebruikt worden zonder dat er overbelasting optreedt.

Het laadgedrag van bewoners

Daarnaast laden de meeste mensen hun auto niet de hele dag door. De gemiddelde Nederlandse autorijder legt volgens het CBS ongeveer 33 km per dag af, wat overeenkomt met een laadbehoefte van slechts ongeveer 6 kWh per dag. Bovendien laden veel bewoners hun auto ’s nachts op, wanneer het elektriciteitsverbruik in een gebouw over het algemeen lager is.

Met deze kennis in gedachten is het mogelijk om op een 3×50 ampère aansluiting aanzienlijk meer auto’s op te laden dan aanvankelijk wordt gedacht. Op een typische nacht, tussen 19:00 en 07:00 (12 uur), kunnen er 33 auto’s opgeladen worden met 56 km rijbereik per auto, wat ruimschoots voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten. Over een hele dag (24 uur) kunnen er zelfs 37 auto’s elk 100 km bijladen.

Praktische voordelen voor VvE’s

Dankzij load balancing en een goed inzicht in het laadgedrag van bewoners, kan een VvE veel meer laadpunten installeren zonder dat het elektriciteitsnet overbelast raakt. Dit betekent dat bewoners zonder problemen hun auto kunnen opladen, zelfs met een relatief beperkte netaansluiting. Door slim gebruik te maken van technologie kunnen VvE’s voldoen aan de laadbehoeften van hun bewoners, zonder dat er grote en kostbare netverzwaringen nodig zijn.

Hoewel netcapaciteit een uitdaging lijkt voor VvE’s die laadpunten willen installeren, bieden load balancing en het inspelen op het daadwerkelijke laadgedrag van bewoners een uitkomst. Hierdoor kunnen zelfs met een aansluiting van 3×50 ampère aanzienlijk meer auto’s worden opgeladen dan men zou denken. Het is daarom voor VvE’s mogelijk om, ondanks netcongestie, voldoende laadmogelijkheden te bieden aan hun bewoners.

Wil je hier meer over weten. Kijk dan eens het webinar terug die we eerder dit jaar hebben gegeven.

Afbeelding brochure laadsnel

Download de brochure over de all-in laadoplossing voor VvE's

Afbeelding brochure laadsnel

Download de brochure over de all-in laadoplossing voor VvE's

 

Advies nodig?

Maak via onderstaand formulier een afspraak met onze adviseur laadoplossingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stel ons je vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact