0172-745559 Info@laadsnel.nl

Ondanks economische tegenwind wordt verwacht dat de Nederlandse verkoop van nieuwe elektrische auto’s de komende drie jaar zal toenemen. Tegen 2023 zullen de orderportefeuilles hun volledige potentieel bereiken met 335.000 afgeleverde auto’s – een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar. Een van de factoren die dit gestage herstel mogelijk maken, zijn minder productiebeperkingen dan voorheen als gevolg van chipschaarste. Bovendien zou het aandeel van elektrische auto’s in de totale jaarlijkse verkoop van nieuwe auto’s 25% moeten bedragen, hoewel het bereiken van dat cijfer een tragere groei vereist dan in het verleden, volgens de bevindingen van ING Research over de vooruitzichten voor de auto-industrie.

Tweedehands auto’s

Nu steeds meer mensen groen denken en op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, worden elektrische auto’s steeds populairder. De initiële kosten kunnen echter vrij hoog zijn, waardoor het voor sommige mensen moeilijk is om een nieuwe auto aan te schaffen. Daarom kiezen velen voor tweedehands auto’s of kiezen ze ervoor de levensduur van hun huidige auto te verlengen. Dit is gedeeltelijk te wijten aan de oplaadkosten die gepaard gaan met het bezit van een elektrische auto; hoewel openbare oplaadpunten een hulp zijn voor wie er thuis geen toegang toe heeft, kunnen de kosten voor het gebruik ervan hoog zijn. Zowel mensen die niet veel kunnen of willen investeren in een voertuig als mensen die proactief hun individuele impact op de planeet willen verminderen, kiezen voor budgetvriendelijke methodes.

Kostenvoordelen 

Onderzoekers van ING suggereren dat bedrijven die in 2025 groen willen gaan rijden, zullen helpen de verkoop van elektrische auto’s te verhogen; de stimuleringsmaatregelen moeten echter worden verbeterd en er is meer vaart nodig als Europa het volledig elektrische aandeel van Zweden of het groeiende momentum van Denemarken voor de elektrificatie van het wegvervoer wil bereiken.

Oplopende kosten

Ondanks concurrerende prijzen voor elektrische auto’s in het verleden, duwen de huidige marktomstandigheden ze verder buiten het bereik van de consument. De voornaamste boosdoener? Stijgende kosten voor grondstoffen zoals lithium hebben autofabrikanten onder financiële druk gezet, wat ook gevolgen heeft voor de prijskaartjes voor de consument. Verder blijven de energiekosten stijgen dus wordt elektrisch opladen via een laadpaal ook steeds duurder. Volgens de analyse van ING Research kunnen blijvende belastingprikkels nodig zijn als we willen dat mensen blijven profiteren van schonere en groenere rijoplossingen zoals elektrische voertuigen.

Invloed op laadpalen

Aangezien het marktaandeel van elektrische voertuigen tegen 2023 naar verwachting zal stijgen tot 25%, wordt de behoefte aan meer laadpalen bij VvE’s en aan huis steeds duidelijker. Dit zou bestuurders van elektrische voertuigen een gemakkelijkere manier bieden om hun auto op te laden en het gemakkelijker maken voor degenen die willen overstappen op een milieuvriendelijke auto.

elektrische auto

Laadpunt in parkeergarage

Meer weten over laadpalen binnen uw VvE, kijk op VvE laadpaal.

 

 

(VvE) laadpaal aanvragen
Index