0172-745559 Info@laadsnel.nl

Laadpalen in parkeergarages? 10 tips voor brandveiligheid

Mogelijk brandgevaar veroorzaakt door elektrische auto’s, de laadinfrastructuur of de laadpaal zelf geven Verenigingen van Eigenaren (VvE) vaak kopzorgen. Sommige VvE’s hebben daarom in voorgaande jaren uit voorzorg het parkeren van elektrische auto’s in parkeergarages onder wooncomplexen verboden. Maar zijn die zorgen over brandgevaar eigenlijk wel terecht? De cijfers die het Instituut Fysieke Veiligheid in 2021 presenteerde laten zien dat het risico op brand veroorzaakt door elektrische auto’s en laadpalen echt zeer miniem is. En wat zegt de wet over dit verbieden van elektrische auto’s in garages van wooncomplexen door VvE’s? Daar gaan wij in dit artikel verder op in. Daarnaast geeft Laadsnel.nl 10 tips voor veilig laden in parkeergarages specifiek voor VvE’s.

Laadpalen in parkeergarages? 10 tips voor brandveiligheid

Wetgeving 1 juli 2023: brandgevaar is geen excuus voor verbod parkeren elektrische auto’s in garages wooncomplexen

Vanaf 1 juli 2023 mag een VvE het plaatsen van oplaadpunten in een garage niet meer verbieden. In plaats daarvan kan de VvE wel regels opstellen rondom de installatie en de exploitatie van de oplaadpunten. Deze nieuwe regelgeving voor veilige laadstations van elektrische voertuigen in parkeergarages is opgenomen in de nieuwste ‘wetgeving oplaadpunten’.

Wat verandert deze wet in 2023 één oogopslag ?

  • Alle laadpunten moeten in een parkeergarage tegelijkertijd centraal kunnen worden afgeschakeld.
  • Bij de ingang van de garage en bij de meterkast moet worden aangegeven waar de laadpunten zich in de parkeerplaats bevinden en hoe deze centraal kunnen worden afgeschakeld.
  • Laadpunten maken gebruik van de laadtechnieken ‘mode 3’ of ‘mode 4’. Dat betekent dat het gaat om een laadstation.
  • Voor de voeding van het laadstation moet extra lage spanning worden gebruikt.
  • Het wetsvoorstel geeft VvE’s ook het recht een vergoeding te vragen voor het plaatsen van een oplaadpunt.

nieuwe wetgeving Laadpalen

De wet is duidelijk maar wat zijn de verantwoordelijkheden van de VvE?

Deze wet is dus heel duidelijk gericht op het bevorderen van de veiligheid van oplaadpunten in parkeergarages door deskundige partijen. Maar neemt die wet dan direct alle zorgen weg over het mogelijke brandgevaar die elektrische of hybride auto’s zouden hebben? In de volgende alinea’s laten cijfers zien dat die zorgen onterecht zijn. Mits… de infrastructuur en de laadpalen professioneel worden geïnstalleerd en regelmatig onderhouden. Anderzijds moet het voor de eigenaren een elektrische auto duidelijk zijn dat zij zelf ook een verantwoordelijkheid hebben wat betreft het verantwoord gebruiken van een laadstation. VvE’s blijven daarentegen verantwoordelijk voor veiligheidsprotocollen en het houden van toezicht op regelmatige controle en onderhoud.

Professionele installatie laadpalen vermindert risico op brand

De nieuwe wet vereist een professionele installatie van laadpalen en een duidelijk inspectieplan voor alle parkeerplaatsen: ook voor openbare laadpunten! Alle laadpalen moeten gescheiden zijn van brandbare materialen en voldoende ruimte hebben voor luchtstroom en ventilatie. Bovendien moeten de oplaadpunten regelmatig worden gecontroleerd op onregelmatige veranderingen in de elektrische belasting.

Bij het aanvragen van een offerte voor meerdere laadpalen of een groot aantal snelladers of wandladers – specifiek voor parkeergarages onder wooncomplexen – kunt u zich daarom het beste wenden tot een gespecialiseerd bedrijf. Laadsnel.nl richt zich op het (veilig) installeren en onderhouden van laadstations in parkeergarages voor VvE’s voor nu én in de toekomst van elektrisch rijden.

Is brandgevaar door elektrische auto’s laden realistisch?

Het laden van elektrische voertuigen in gebouwen kan een kleine risicofactor inhouden. Ondanks dat het risico klein is, zijn veel VvE’s in het verleden terughoudend geweest met het realiseren van laadpalen in garages van appartementencomplexen. Uit cijfers van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) blijkt dat zoiets als brand nauwelijks gebeurt. In 2021 was er sprake van 35 branden die veroorzaakt zijn door elektrische voertuigen (stilstaand, rijdend, ladend of niet/ladend, binnen of buiten). In 15 gevallen ontbrandde het accupakket van de auto en in slechts twee gevallen stond de elektrische auto aan de laadpaal. Als je dat aantal vergelijkt met de enorme groei aan elektrische auto’s (1 op de 25 auto’s in Nederland rijdt inmiddels elektrisch) en parkeerplekken met laadpalen, dan is is het risico minimaal te noemen.

Betekent een elektrische auto extra risico op brandgevaar in een garage?

Nee, elektrische of hybride auto’s betekenen dus nauwelijks een extra risico op brand in garages. In de vorige alinea schreven wij al dat de cijfers van het IFV slechts 2 branden wijdt aan een elektrische auto die aan de laadpaal hing. Dat is een zeer laag aantal. Zeker in vergelijking met autobranden van en veroorzaakt door niet-elektrische auto’s. Toch blijkt de onrust bij VvE’s vaak nog te bestaan ten aanzien van het opladen elektrische voertuigen in een afgesloten ruimte.

Het is daarom belangrijk dat VvE’s over goede veiligheidsprotocollen en veiligheidsprocedures beschikken. Dit omvat de plaatsing van brandblussers, het van tijd tot tijd controleren en [onderhouden van laadpalen] LINK NAAR ART LAADPALEN ONDERHOUDEN VOOR VVE’S van elektrische systemen en bedrading en het aanpakken van eventuele vonken of warmteontwikkeling tijdens het laadproces. Bovendien moeten VvE’s zorgen voor een correcte plattegrond in parkeergarages en een noodknop.

Veiligheidsmaatregelen voor VvE om brand te voorkomen bij elektrische auto opladen

Verenigingen van eigenaren kunnen de volgende veiligheidsmaatregelen hanteren om brand tijdens het opladen van auto’s te voorkomen:

  1. Laat goedgekeurde en veilige EV-laders op de parkeerplek door een deskundig bedrijf installeren.
  2. Installeer rookmelders in de buurt van de EV-lader installeren.
  3. Zorg ervoor dat de elektrische installaties van het gebouw up-to-date en in goede staat is.
  4. Plaats laadpalen op een goed toegankelijke plek voor de brandweer.
  5. Zorg dat er aanrijbeveiliging is. Zo wordt voorkomen dat de laadpunten beschadigd raken door een aanrijding.
  6. Zorg voor een noodknop die de stroomvoorziening in één handeling stopt.
  7. Plaats de laadpalen niet bij vluchtroutes.
  8. Overweeg ook het plaatsen van de laadpalen op het parkeerterrein buiten om het risico op brand en andere calamiteiten te verminderen.
  9. Voorzie de bewoners van een goede instructie bij het gebruiken van de oplaadpunten.
  10. Neem contact op met de verzekeraar waar het pand verzekerd is.

Advies nodig? Maak een afspraak met een van onze specialisten.

Hoe kunt u als bewoner van een appartement zelf voor brandveiligheid zorgen?

Of u nu de auto thuis oplaadt, via een openbare laadpaal of in een parkeergarage; elektrisch laden is veilig laden. Bij het tanken van fossiele brandstoffen heeft u vast ook niet elke keer over het brandgevaar van benzine en diesel nagedacht. Het is veilig, mits iedereen maar verstandig is.

Hetzelfde geldt bij het laden van een lege accu: u koppelt de auto aan het oplaadpunt en daar doet u verder ook geen rare dingen mee. Ook de techniek van verschillende soorten laadpalen is helemaal gericht op veiligheid bij het laden van elektrische auto’s.

Net als dat het vermijden van open vuur bij een tankstation een protocol is, is het belangrijk om altijd de veiligheidsprotocollen te volgen bij een laadstation voor elektrische voertuigen. Dit omvat:

  • Gebruik bij de auto opladen altijd de juiste lader en laadkabel voor uw auto.
  • Controleer of alle kabels en stroomaansluitingen goed vastzitten voordat u de stekker aansluit.
  • De stekker van de lader uittrekken als het opladen klaar is.

Conclusie: brandgevaar van elektrische auto’s in parkeergarages is minimaal.

Het risico op brand is minimaal. Maar minimaal wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Het is daarom belangrijk dat de VvE veiligheidsprotocollen opstelt volgens de aanbevelingen van de brandweer, gemeente en de installateur en de bewoners op de hoogte worden gesteld van deze veiligheidsprotocollen. Zorg als VvE ervoor dat de bewoners makkelijk en snel de noodknop (die de stroomvoorziening in één handeling stopt) kunnen vinden via de plattegrond. Als VvE zorgt u er ook voor dat dat de stroomvoorziening, de laadinfrastructuur en de laadpalen minimaal één keer per jaar onderhouden worden. Informeer bij uw specialist in auto-oplaadoplossingen naar de mogelijkheden en voorwaarden van een onderhoudscontract.

Tot slot: bent u bewoner van een wooncomplex dan zorgt u voor een verantwoord gebruik van de laadpaal. En als iedereen deze veiligheidsprotocollen volgt, dan is het risico op brand of andere calamiteiten uiterst klein!

advies nodig? 
Elke parkeergarage is uniek. U kunt bij Laadsnel.nl altijd rekenen op advies op maat.
Maak daarom gerust die afspraak en stel al uw vragen!

(VvE) laadpaal aanvragen
Index